måndag 24 april 2017

Månadens köp - Uppesittarkväll!

Efter 31 arbetade timmar i helgen är jag idag ledig.
Ikväll är det #Uppesittarkväll dessutom. En bra måndag för mig alltså. Jag gillar att fenomenet uppesittarkväll har kommit igång. Sparare samlas och inspirerar varandra. Eftersom jag är ledig har jag tid under dagen att gå igenom vilka bolag som är mest intressanta för mig denna månad.





Aktuellt med ett nytt innehav i portföljen?

En ny ETF som bloggaren Petrusko har skrivit mycket om. Det var genom honom som jag har fått upp ögonen för fonden. Dessutom har han delat med sig mycket information om den.

Xact Högutdelande (XACTHDIV)
-Med en förvaltningsavgift på 0,3%
-Fokus på Norden och högutdelande bolag med låg volatilitet. (Mer info på Xacts hemsida)
-Direktavkastningen är strax över 4% fick jag läsa idag genom Petrusko (Länk till hans blogginlägg)


Varför vill jag äga ETF:erna Xact och SPHD?
Jag har läst mycket om att det är svårt att klå index på sikt. Vilket gör att jag vill hitta bra lösningar för mitt sparande. Index och utdelningar. Min tanke är en vikt på ca 5-10% av portföljen på sikt i Xact. Planen är att göra väldigt små köp varje månad.





De innehav jag funderar på att öka på i denna månad:

-SPHD
-Volati
-Kopparbergs
-Johnson & Johnson
-H&M



SPHD är ett stort innehav men det är okej då den innehåller 50 st stabila bolag. Utdelningen är månadsvis och senaste är $0,124 vilket resulterar i en direktavkastning på 3,7% på årsbasis.

Volati är ett mindre innehav i portföljen men som jag planerar att bygga upp till ungefär 5%.
Jag gillar verksamheten och spridningen i deras portfölj. Ledningen och grundarna känns väldigt trovärdig och långsiktig vilket ger mig en bra känsla för framtiden.

Kopparbergs är ett härligt bolag som ger mig många fina stunder tack vare sina produkter. Speciellt kommande sommaren. Underbart att knäppa en öl i solen och veta att man äger bolaget. Podden Pratapengar har gjort en intervju med VDn Peter Bronsman. Framtiden ser ljus ut för bolaget.

Johnson & Johnson är ett riktigt stort och stabilt läkemedelsbolag. Alltid någorlunda högt värderad så jag planerar att öka eftersom. Jag skulle gärna vilja se den ta en större plats i portföljen men jag planerar att bygga upp innehavet eftersom upp till 10%.

H&M har varit i hetluften senaste tiden och den stora frågan är väl om dom den fina resan har tagit slut eller finns det en ljusare framtid. Jag tror på bolaget och köper smått på mig mer. Kan bli något köp under denna månad också.






Hur ska du placera månadens sparpengar?

2 kommentarer:

  1. Bra bolag att köpa, för mig blire hemfosa, Skanska och castellum imorgon sen tänkte jag spara lite till kommande veckor ☺️

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Jag tycker även att värderingarna på dem är passande för att öka. Dina köp låter riktigt bra. Tre stycken väldigt fina bolag. Skanska äger jag inte men jag har läst att dem har fått mycket kontrakt i USA.

    SvaraRadera