söndag 15 januari 2017

SPHD - Portföljens kärna

Söndagen är här och med det är börsen stängd. Jag hoppas mina läsare har haft en trevlig helg så här långt!
Under helgen är det passande att lägga ner tid att läsa mycket för att få mer kunskap. Speciellt som en ny investerare är detta viktigt.

I detta inlägg kommer jag att gå igenom kärninnehavet i portföljen. Under 2016 byggde jag upp en bra position.

Tickern är SPHD


SPHD är en så kallad ETF (Exchange Traded Fund). På enkel svenska är det en fond som handlas på börsen. En avgift dras likadant som en fond men den handlas likt aktier över börsen. Med tanke på avgiften så behöver man som investerare besluta sig om avgiften är värt det.

SPHD har en förvaltningsavgift på 0,30%. Den dras kontinuerligt vilket gör att investerarna inte behöver göra någonting själv.



SPHD följer S & P låg volatilitet hög utdelning index.

S&P 500 Low Volatility High Dividend Index är utformat för att välja ut 75 stycken bolag med högsta utdelningen de senaste 12 månaderna ur S & P 500.
Sedan väljer dom ut 50 stycken av dessa bolag med minst volatilitet för att ingå i indexet.



SPHD listades 18 Oktober 2012 på New York börsen
Från listningen tills i fredags stängning har dom avkastat 68,34% endast genom kursens utveckling.

Sedan start har dom gett $5 i utdelning.
Jag har försökt få fram totalavkastningen men misslyckats med det. Jag ber om ursäkt för det.
Men jag gissar på över 100% med återinvesterade utdelningar.

Låt oss kolla på Portföljen



SPHD har en bra bredd inom sektorerna


SPHDs top 10 innehav:

Tillsammans utgör dessa 27,06% av portföljen



Utdelning
Månadsvis utdelning har SPHD och det är i slutet av månaden den delas ut. För oss som bor i Sverige så blir det några dagar senare. 
Den årliga utdelningstillväxten har historiskt legat kring + 10% /år.
För året 2016 landade utdelningen totalt på $1,49984 vilket ger en 3,8% direktavkastning på kursen $39,65.



Hur värderas en ETF?
Man kan använda värderingen NAV likt investmentbolagen. Innehaven finns alla på börsen och värderas till NAV. Men kursen för SPHD ligger oftast väldigt nära NAV. Psykologiskt känns det säkert bättre att köpa under NAV men det går inte att utnyttja. Kanske vid en stor nedgång för marknaden kan det uppstå lägen.

P/E används också vilket finns på deras faktasida på Invesco (ägarna av ETFen).
Den ligger idag kring 15 enligt hemsidan.

Men värderingen av SPHD är inget jag tänker så mycket på när jag köper andelar. Jag kollar mer på vilka innehav dom har. Kikar på de 10 största innehaven för att se om det är bra kvalité och något jag vill äga.



Sammanfattning

SPHD är ett stort innehav i portföljen. Jag tror att den kommer överprestera S & P 500 kommande 10 åren och ge mig en bra avkastning med månadsvisa utbetalningar. Jag vill öka på innehavet. Speciellt om marknaden kommer gå rejält ner. Då passar jag på.

Disclaimer:
Jag äger SPHD med 16% av portföljen och planen är att ha en 10-20% vikt i portföljen på lång sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar