lördag 11 februari 2017

Dividend Aristocrats and Kings

Nu är helgen här och tiden för reflektion för oss som inte har mycket tid till marknaden under vardagarna.



Jag tycker att en investeringsstrategi bör aldrig bli hugget i sten. Man bör inte fastna i det förflutna då marknaden förändras hela tiden. När jag ser till min egna strategi så är den inte lika tydlig som för andra som är mer erfarna. Jag läser mycket för att lära mig. Genom detta tror jag att jag kan utveckla min strategi till det bättre.

Bolag förändras och värderingarna är inte lik nu som när man köpte dom för flera år sedan.
Därför har jag bestämt mig för att kolla på innehaven i portföljen ibland för att se om jag fortfarande vill ha kvar dom i portföljen. Vilket jag tycker är bra, då mycket kan förändras och att jag även håller mig uppdaterad kring bolagen.

En stor anledning varför jag vill göra detta är för att intresset för Dividend Aristocrats och Dividend Kings lockar mig verkligen genom deras otroligt fina historik.



Utdelningsinvestering och Amerikanska bolag

Dividend Aristocrats är en grupp som bolag med lång utdelningshistorik hamnar i.
Kraven är att man ska:

-vara med i S & P 500
-Utdelningshöjningar på över 25 år i rad.
-Minimum krav på storleken av företaget är 3 miljarder USD.
-Omsättningskrav på aktien finns också.

Dividend Kings är en ytterligare en grupp ur S & P 500 men för att kvala in dit krävs en utdelningshistorik på över 50 år av höjningar. Idag finns det bara runt 20 bolag.



Min fokus ligger på utdelning och ju mer jag läser desto tydligare blir det för mig. Jag vill plocka in bolag med sådant bra Track-Record.
Det finns flera bolag som intresserar mig men jag ska kika på ett bolag i taget och gå igenom bolag i portföljen.
Anledningen till det är att just nu vill jag inte äga för många bolag då jag försöker hålla mig till under 20 bolag.




Äger du bolag som finns med i grupperna Dividend Aristocrats och Dividend Kings?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar