torsdag 2 februari 2017

Januari - 172% Utdelningsökning

Eftersom jag gillar att jämföra hur det har gått för portföljen jämfört med tidigare så har jag även nu summerat årets första månad när det kommer till utdelningarna.

Igår gjorde jag ett inlägg om hur portföljen ser ut just nu ( Portföljen just nu ) för den som är intresserad. Där redovisar jag även ackumulerade utdelningar just nu för att se om den redovisningen kan vara av intresse i samband med portföljens innehav.

Nu tillbaka till det viktiga.
I och med att jag la om större delen av mitt sparande under 2016 så kommer vissa månader stå ut med stora ökningar detta år. När det kommer till mindre summor är det också enklare att komma upp i dem högre talen räknat i procent.


Redovisning av Januari månads utdelningar
År    Utdelning     Ökning i kr   Ökning  i %  
2015     0 kr
2016    239,41 kr       239,41 kr           -
2017   650,92 kr        411,51 kr        171,88%

Jag är nöjd med resultatet då januari är en månad med mindre utdelningar under året.
En sak jag verkligen ser fram emot är att om 5 år när jag kan följa upp flera år tillbaka och räkna den årliga utdelningstillväxt som är så härlig när det kommer till utdelningar.



Med en total utdelning på 650,92 kr så täcker det 10,85% av månadens utgifter på 6 000 kr.

När jag ser till mina utgifter brukar jag inte gå igenom allt så noggrant som många bloggare gör.
Jag räknar med ungefär 6 000 kr i snitt vilket passar mig bra för jag vill inte lägga för mycket energi på det.


Att månadens utdelningar täcker 10,85% av mina nuvarande utgifter är härligt att se då jag ser många år framför mig som jag kan bygga på portföljen och utdelningarna.




Hur var din första utdelningsmånad året 2017?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar