söndag 12 februari 2017

Utdelningsprognos för 2017 Uppdaterad


Utdelningar är ett underbart ämne. Speciellt för dem långsiktiga. När man fokuserar på utdelningsinvestering krävs det att man inte köper utdelning till vilket pris som helst.
Bolagen behöver också kunna klara av att betala ut dem längre fram i tiden. 

Därför tycker jag en intressant sak att kolla på är andelen av vinsterna som delas ut till aktieägarna. Om en tuffare period kommer och bolaget har en låg andel som delas ut så blir inte utdelning lika utsatt för en sänkning jämfört med en hög andel.
Glöm därför inte bort att kolla hur mycket dina bolag delar ut av vinsterna.



Idag uppdaterade jag min utdelningsprognos för 2017 i  mina två olika format.



Här visar jag tydligt hur mycket jag förväntar mina kommande insättningar ska ge för utdelning.
Mina insättningar på 110 000 kr med 4,16% direktavkastning ger mig 4583,5 kr till i utdelning.


Mina Innehav ökar utdelningar under året, jag räknar med att 531 kr kommer genom dessa höjningar.




Jag gillar denna överblick för hur året ser ut. Spridningen ser okej ut då jag inte fokuserar helt på när utdelningarna kommer. Jag kollar först på bolaget. Men när jag kollar på nya bolag har jag deras utdelningstillfällen i åtanke.


Snittet per månad av 2016 utdelning:     1014 kr.

Snittet per månad i utdelning just nu :   1282 kr.

Snittet per månad vid uppnådda mål:     1708 kr.

Det skulle innebära en ökning på 33% från dagens prognos och
en ökning på 68% från 2016 utdelningar.



Uppdaterar du regelbundet din utdelningsprognos?
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar