torsdag 6 april 2017

Q 1 för Utdelningsspararn

Vi är inne i April och har därmed lämnat första kvartalet bakom oss. Jag tycker det är passande med en kvartalsrapport för att få en överblick över hur det gick för mig och om jag har följt mina mål som jag satt upp inför året.





2017
Mina 5 mål

  1. Spara 10 000 kr i månaden i 12 månader. Vilket resulterar i hela 120 000kr.
  2. Utdelningar på 20 500 kr för hela året.
  3. Med en avkastning på över 7% av dagens 445 276 kr i portföljvärde och 120 000 kr i sparande skall jag den 31 december 2017 att avsluta året med 600 000 kr i portföljvärde.
  4. Utvecklas som investerare och göra bättre och djupare analyser.
  5. Att inläggen på bloggen ska ge läsaren en bra upplevelse och känna att den kan lära sig något nytt från bloggen och att även locka fler läsare till bloggen.


1. Mitt sparande :

Januari:   14 500 kr
Februari:  10 000 kr
Mars:       6 500 kr


Jag klarar alltså sparandet med 1 000 kr över mitt mål i nuläget. Vilket känns skönt när vi närmar oss sommaren som är min sämsta sparperiod. Speciellt då jag nu har betalat 3 000 kr i skatt och för en utlandsresa under våren. Under sensommaren ska jag även bjuda sambon på en utlandsresa vilket sker i Augusti. Det kommer resultera i ett lågt sparande under våren och sommaren.
Jag har därför räknat med ett högre sparande efter Augusti för att kompensera för det. Jag får åtminstonne lite utdelningar som jag får återinvestera.



2. Hur går det med mitt utdelningsmål?




Under första kvartalet har jag fått ta del av 3196,67 i form av utdelningar. Det är ungefär 15.6% av årets mål.
Jämfört med Q1 2016 är det nästan upp  100%.


Mitt delmål är 11 000 kr efter 6 månader och 20 500 kr för hela året. 



3.  Mitt avkastningsmål




Jag är ungefär halvvägs till målet på 7% vilket känns roligt. Men vi får se hur det slutar. Lång väg kvar!

Om du vill se hur min portfölj ser ut.


4. Att utvecklas som investerar och göra bättre analyser.

Jag utvecklas mer som investerare ju mer jag läser om aktiemarknaden och företag. För stunden är mitt fokus på att investera i de bolag jag har och att jag ska följa nyheter och rapporter från dem.




5. Upplevelsen för den som följer min blogg.

Jag har inte tidigare gjort något liknande men jag hoppas att jag blir bättre eftersom och att du som läsare får en bra upplevelse när du följer med mig på min resa.
Antalet läsare på bloggen är väldigt blygsam men vi får se om det blir fler.





Jag vill passa på och tacka dig som läser bloggen och som följer mig på twitter. För dig som tycker att jag är värd att följa får gärna dela vidare mina inlägg. Tack!

2 kommentarer:

  1. Härligt med 20.000 kr i utdelningar under året. Det är ju nästan en extra månadslön :) 11 gånger mer så kan du leva på det!
    Intressant att följa din blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah. Om jag når målet så blir jag riktigt nöjd!
      Med ränta på ränta och nya insättningar hoppas jag på att de övriga 11 månaderna går snabbare att nå :)

      Roligt att höra!

      Radera