onsdag 21 juni 2017

Försäljning och resa

Först vill jag tacka för allt stöd jag har fått. Många som sparar har en syn likt min egen. Man får inte glömma bort att leva fast man sparar för framtiden.


Resa till Bali

Under omständigheterna var det bra att det var helg vilket gav mig tid att tänka över mitt beslut noga medan börsen var stängd.
Det är både med glädje och sorg jag tar beslutet om att åka på resan. Men på grund av valet jag gör påverkas därför portföljen negativt.



Försäljning

Under helgen kollade jag igenom portföljen och mina innehav för att se vad jag isåfall ska sälja för att ta ut pengarna inför resan. Valet landade på ETF:en SPHD.
SPHD's NAV kurs ligger kring $40,18 och börskursen ligger runt $40,80. Alltså ungefär 2% högre än värdet på tillgångarna. Vilket jag ser som ohållbart i det korta perspektivet.
Därför sålde jag 41st SPHD till priset av $40,84 vilket gav mig 14 570,07 kr


Uttaget

Jag vill minimera mitt uttag och därför löser jag finansieringen av resan genom löner framöver och inget sparande under en kortare period.
Uttaget blev 14 000 kr och jag ska försöka lösa allt för att inte behöva ta ut mer för resan. Nu blir det inget sparande tills tidigast Augusti/September månad vilket känns lite tråkigt men kanske nyttig läxa för att trycka in vikten av en större buffert. Vilket jag kommer starta upp framöver. Jag behöver bara lägga upp en plan hur jag ska ordna en buffert och i vilken storlek.






Tipsa mig!

Hur stor buffert tycker du är passande?

2 kommentarer:

  1. En bankman sa 3 månadslöner till mig för ca en månad sedan. Men jag tycker en månadslön är en bra start.

    SvaraRadera
  2. Hej Utdelningsspararn!

    Ville bara säga att din blogg nu finns med på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera