måndag 12 juni 2017

Utdelningar 2017 - För optimistiskt mål

Snart har halva året gått och jag redovisar och kollar regelbundet mina utdelningar.
Det jag har märkt senaste månaden är att jag inte kommer nå mitt utdelningsmål. 

Jag tänker i detta inlägg gå igenom min prognos och se över varför jag inte når målet.

Utdelningsmålet var 20 500 kr för hela året 2017. Jag var då positiv och trodde också att det fanns extra uppsida. (Länk till prognosen)



Februari när jag uppdaterade prognosen

- Jag räknade med 15 385 kr i utdelning från de innehav jag hade just den dagen.

- Jag räknade med ytterligare 4 583 kr genom nya insättningar.

- Jag räknade med 531 kr från utdelningshöjningar.

- Jag räknade prognosen med en USD kurs på $9




Varför kommer jag inte nå utdelningsmålet under 2017?

- Idag den 12 Juni är jag uppe i ungefär 16 200 kr i utdelningar med en USD kurs på $8,7. Vilket visar att det är 4 300 kr kvar till målet.

- För året 2017 fortsätter jag arbeta mot målet på insättningar av 10 000 / månad i snitt.
Det blir troligtvis ingen insättning innan Augusti vilket gör att det behövs det ytterligare 83 000 kr av insättningar under de 5 sista månaderna av året.
När jag räknade på alla insättningar var tanken att investera på en 4,16% Direktavkastning i snitt. De innehav jag har delar ut antingen 1 gång per år upp till varje månad. Men under den andra halvan av året har åtminstone hälften av den årliga utdelningen delats ut till ägarna.
Det gör att en Direktavkastning på 4,16% var alldeles för optimistiskt satt av mig. Speciellt då det nu blir att så stor summa investeras i slutet på året. Det på grund av privata skäl.

- I nuläget saknas det 213,38 kr genom utdelningshöjningar. Vilket visar att det är fullt möjligt att jag klarar av den delen.

-En USD kurs på $9 var för optimistisk. När jag gjorde prognosen var USD kursen i 9,2 så jag trodde att jag hade en säkerhetsmarginal på så kort sikt. Det är ingen ursäkt över den missen.





Vad ska jag tänka på nu framöver?
Det finns kanske en möjlighet att nå målet på 20 500 kr i utdelningar. Det kan vara att investera i bolag med hög direktavkastning. Men eftersom jag ser mitt sparande på 20 års sikt istället för 1 år så tänker jag inte göra det. Varför jag skriver detta inlägg för att lära mig av mina misstag.

Min plan är att försöka komma så nära målet som möjligt. Men jag ska ändå tänka på att köpa rätt och inte bara kolla på direktavkastningen.
Vilket jag gjorde under månaden då jag fyllde på i Volati fast deras direktavkastning är låg.

Jag får lära mig av missen med dollarkursen och i fortsättningen tänka på att sätta en större säkerhetsmarginal än vad jag gjorde i mina prognoser.




Ser du som läsare någonting mer som jag borde tänka på?

2 kommentarer:

  1. Själv använder jag mig av preferensaktier för att få en liten boost. ALM Equity Pref är värd att kolla upp. Jag köpte den sista maj och den är upp 5 % och snart dags för första utdelningen. Fortsätter den att stiga så överväger jag att byta den mot någon annan preff. Kanske kan vara ett alternativ för dig med? Eller någon högutdelande amerikanare som delar ut månadsvis. Relty är stabil men det finns andra som delar ut mer för stunden. Boston Pizza och Gladstone (GLAD) tex.

    Vad du än kommer fram till, Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej Nillson!
    Preferens aktier har jag ägt tidigare och funderar till och från på att plocka in dem igen.
    Men jag ser just nu sparandet på en 20 års sikt eller längre, vilket har gjort att fokus ligger på stamaktier och utdelningstillväxt för nu.

    Men jag återkommer ofta till just den frågeställning att få upp utdelningen till en högre nivå genom en blandning av stam aktier och preferensaktier. Exakt som du nämner finns det flera som har högre utdelning än mina nuvarande bolag.

    Men i och med fler bolag blir det mer för mig att sätta mig in i. Vilket gör att just nu vill jag inte plocka in många fler bolag endast för att få upp direktavkastningen för att nå målet i år.
    Det kan dessutom påverka mina beslut vilket jag inte heller vill.

    Roligt att höra att du köpte in i ett passande läge. Då verkar du ha en liten säkerhetsmarginal ifall den faller lite framöver.

    Tack för du tog dig tid och kommenterade och lycka till med dina investeringar!

    SvaraRadera