onsdag 10 maj 2017

Tiden är inne för Börshandlade fonder!

Som mina följare vet så gillar jag diversifiering.
Vilket gör att jag gillar fonder. Men jag älskar aktier. En kombination av dessa som kan ge mig utdelning är ju helt underbart.



Börshandlad fond - Exchange Traded Fund (ETF)

I Sverige finns det några utgivare av produkten:

-Deutsche Bank
-DNB (Den Norska Banken)
-SEB med namnet Spotr
-Handelsbanken med namnet Xact.


Framöver tror jag att det kommer lanseras många nya börshandlade fonder.
Catella lanserar nu en börshandlad fond inriktad mot fastigheter.
Därför vill jag passa på att dela med mig lite kunskaper om produkten.




Vad är en ETF

En ETF är lik en fond men den handlas direkt på marknaden som en aktie.
Fonden följer utvecklingen av dess innehav och värderar dess andelar hela tiden under börsens öppettider.

Vart finns en ETF
Fondbolagen är utgivaren av den börshandlade fonden. Men fondbolaget är inte garanten av produkten. Det är ett förvaringsinstitut som är garanten. Även kallad Depåbank.

NAV - Net Asset Value
Fondens underliggande innehav värderas vilket blir NAV. Sedan prissätts fonden rätt så nära dess NAV med en liten spread mellan köp och sälj.

Vad händer om kursen understiger NAV
Om detta sker så kan garanten köpa andelar i fonden och sedan byta dessa hos fondbolaget mot aktier i de underliggande innehaven för att sedan sälja dessa över marknaden och tjäna mellanskillnaden.
Det omvända gäller om kursen överstiger NAV. Det för att andelarna ska vara rätt värderade.




Fördelar med ETF
-Du kan köpa och sälja en andel i en börshandlad fond direkt över marknaden.
-Vanligtvis är förvaltningsavgiften billigare än en vanlig fond.
-Den kan ge utdelningar för att ge investeraren ett kassaflöde.
-Om fondbolaget går i konkurs så påverkas inte din investering.

Nackdelar med ETF
-Att garanten kan hamna på obestånd och därmed är andelarna värdelösa.
-Både Courtage och förvaltningsavgift.




Viktigt att veta om ETF
Fondbolaget är inte garanten av produkten. Det är förvaringsinstitutet. Så kolla därför extra noga på prospekt eller annan information för att se vilket förvaringsinstitut som är garant för fonden.
Eftersom om något händer och fondbolaget går i konkurs så finns dina andelar kvar eftersom produkten är hos garanten. Men går garanten i konkurs så försvinner dina andelar. Även om fondbolaget finns kvar.


Jag använder Catellas nya börshandlade fond i några exempel.
Catella är utgivare av produkten. SEB är garanten eller emittenten av produkten.

-Catella går i konkurs. Dina andelar finns kvar hos SEB.
-SEB går på obestånd. Du är därmed inte skyddad till att få tillbaka din investering.


-Kursen på ETFen understiger NAV-värdet. SEB köper andelar och "löser in" dessa hos Catella. Bytes mot de underliggande innehaven. Sedan säljs de aktierna i marknaden och SEB gör vinst på mellanskillnaden.
-Kursen på ETFen överstiger NAV-värdet. SEB gör det omvända.





Jag hoppas att du nu kan mer om produkten och om du planerar att investera i en börshandlad fond vet du lite om vad du ska kolla efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar