tisdag 16 maj 2017

1 år senare

Portföljrapport - 1 år senare!


Avanza har ett bra verktyg för att göra en portföljrapport så jag delar med mig lite av den.
Vissa delar har jag lagt till själv eftersom det är begränsad information i rapporten.

Nedanför kan vi se en graf hur portföljen har utvecklats sedan 1 år tillbaka.
Portföljen har presterat bättre än DJ World Index.
SIX Portfolio Return Index har levererat en avkastning på 28,79% under samma period.









16-05-15 17-05-15      Utveckling Insättningar





Totalt 297 846,00 kr 508 831,00 kr 20,16% 139 700,00 kr


Under 1 år har alltså min förmögenhet ökat med 70%. Genom en utveckling på 20,16% och insättningar på 139 700 kr.



De innehav i portföljen som har avkastat bäst:








Diversifiering
När man sparar på aktiemarknaden är risk en viktig faktor att räkna med. Det finns ingen garanti att de pengar jag placerar kommer att finnas kvar om 20 år. Men genom en diversifierad portfölj och att välja stora bolag så kan jag minska risken att mina pengar försvinner.
Istället kan dessa pengar jobba åt mig och skapa en trygghet jag vill ha, både nu och längre fram i livet. Därför tänkte jag passa på att redovisa hur min portfölj är diversifierad.


Jag använder mig av två konton. Ett investeringssparkonto och en Kapitalförsäkring.




Jag har endast svenska innehav i mitt ISK (Investeringssparkonto).
I min KF (Kapitalförsäkring) har jag alla mina utländska innehav, men även en del svenska innehav. Anledningen är eftersom jag vill ha en möjlighet att återinvestera utdelningar i de mer attraktiva köpen för stunden.







   Fördelningen av innehaven 2017-05-15 redovisas nedanför.







Fonder
102 521,00 kr



SPHD

Xact Högutdelande

Spiltan aktiefond Investment

Spiltan Globalfond Investment










Utländska värdepapper
164 951,00 kr



Omega Healthcare Inc

Johnson & Johnson

Apple

Walt Disney

Realty Income

Starbucks










Svenska Värdepapper
241 217,00 kr



Investor

Hennes & Mauritz

Industrivärden

Castellum

Kopparbergs

Hemfosa

Volati

Handelsbanken

Lundbergföretagen









                  Branschmässig indelning

Inte en helt klockren redovisning av branscherna men jag tycker att den visar att det finns en bra bredd i portföljen. Speciellt tack vare Investmentbolagen och fonderna som skapar en ytterligare diversifiering.








Har du bra bredd i din portfölj?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar