torsdag 4 maj 2017

April månads utdelningar - 33,9% tillväxt!


Under 2016 la jag om mitt sparande för att fokusera mer på utdelningsinvestering.
Idag är riktigt glad över att jag gjorde det. Att varje månad kunna se en förbättring jämfört med året innan är ett gott tecken inför framtiden. Dessutom har jag nyligen bara startat min resa vilket gör att jag behöver inte stressa fram ett bra resultat.








Äntligen har alla utdelningar för April månad trillat in på kontot.
Det betyder att jag än en gång får glädjen att redovisa hur mycket mina innehav har delat ut till mig som ägare. Jag känner nu att portföljen har nått en gräns där den klarar av att växa lite själv också förutom mina insättningar. Med återinvesterade utdelningar kommer ränta på ränta effekten bara att växa från år till år.



I början av varje månad har jag delat med mig om en sammanställning om portföljvärdet, alla innehav i storleksordning. Dess utveckling sedan förra månaden samt månadens köp och sälj.




Redovisning av April månads utdelningar




2017
2016
Bolag
Efter källskatt
Efter källskatt










Hemfosa Fastigheter
292,60 kr
0,00 kr





SPHD
232,94 kr
10,09 kr





Lundbergföretagen
16,80 kr
0,00 kr





Realty Income
11,27 kr
68,55 kr





Sålda bolag


334,69 kr




















Total Utdelning:
553,61
413,33










Ökning i kr

140,28





Ökning i procent

33,90%










Utländskt källskatt
43,08
72,91



Månadens utdelningar täcker 9,2% av mina utgifter på 6 000 kr.
Eller min mobilräkning och elräkning.




En tillväxt på 33,9% känns riktigt bra.
Jag ser ett mönster under årets redovisningar då många bolag från 2016 ligger under "Sålda Bolag".
Med den portfölj jag har nu ser jag positivt på framtiden och ingen större press på att byta ut något innehav. Så min känsla just nu är att insättningar och återinvesterade utdelningar kommer placeras i innehav som redan finns i portföljen.






Hur gick det för dig i April?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar