onsdag 5 juli 2017

Halvårsrapport 2017

Att det redan har gått 6 månader av 2017 känns konstigt men ibland kan tiden gå fort. Roligare blir det när man får gå igenom hur sitt sparande och investerande har gett för resultat.

Jag gjorde 5 st mål inför 2017. I detta inlägg kommer jag gå igenom hur det går.



2017
Mina 5 mål

  1. Spara 10 000 kr i månaden i 12 månader. Vilket resulterar i hela 120 000kr.
  2. Utdelningar på 20 500 kr för hela året.
  3. Med en avkastning på över 7% av dagens 445 276 kr i portföljvärde och 120 000 kr i sparande skall jag den 31 december 2017 att avsluta året med 600 000 kr i portföljvärde.
  4. Utvecklas som investerare och göra bättre och djupare analyser.
  5. Att inläggen på bloggen ska ge läsaren en bra upplevelse och känna att hen kan lära sig något nytt från bloggen men att även locka fler läsare till bloggen



1. Spara 120 000 kr under 2017:

Årets första 6 månader:

Januari:     14 500 kr
Februari:   10 000 kr
Mars:         6 500 kr
April:         6 000 kr
Maj:                  0 kr
Juni:        -14 000 kr

Varför -14 000 kr? Förklaring finns i detta inlägg

Jag startade året bra men våren har visat sig vara en tråkigare period att redovisa.
Totalt har jag sparat 23 000 kr under första halvåret.
Jag ligger alltså 37 000 kr efter för att nå mitt mål på 120 000 kr i sparande.
Just nu ser jag inte att målet är omöjligt att nå, utan jag kommer öka sparkvoten under hösten och vintern och snåla lite i vardagen. Jag ska även försöka få lite extra arbete för en ytterligare sparslant.




2. Utdelningar på 20 500 kr

Efter 6 månader är den totala utdelningen 9 629,40 kr. Vilket är 46,97% av utdelningsmålet.
Jag har även gjort ett inlägg om varför jag inte kommer att nå mitt utdelningsmål.
Vad jag kan se i dagsläget är en utdelning närmare 17 000 - 18 000 kr för helåret 2017 mer sannolikt. Med den nuvarande dollar kursen i åtanke och nya insättningar sent på året.



3. Avkastning på 7% för helåret.




Efter en svagare dollar och högre politisk oro har mina innehav värderats ner. Det syns även att portföljen underpresterar DJ World index rejält. Men sådana rörelser är nog vanligare än vad man tror. Jag har fortfarande förhoppning om att prestera bättre än index och att jag kommer prestera en stabil avkastning till en rimlig risk under en lång period. Då får jag vara beredd på att underprestera index ibland. Ett portföljvärde på 600 000 kr ser jag inte som omöjligt i dagsläget.



4. Att utvecklas som investerar och att göra bättre analyser

Likt Q1 så försöker jag gräva djupare i de bolag jag äger och följa nyheter om dem för att få bättre kunskap om innehaven. Jag har inga planer på att ta in ytterligare bolag i portföljen i nuläget.




5. Upplevelsen för läsaren

Under Maj och Juni har antalet läsare varit på väldigt låga nivåer. Det resulterar i frågeställningar som om jag bör fortsätta med bloggen eller fokusera mer på annat. Men jag beslöt mig för att fortsätta och förhoppningsvis kan jag locka fler läsare framöver.





Kommentar om halvårsrapporten

När jag läser målen jag satt upp inför 2017 och att flera ser svår att nå efter redan 6 månader. Då ser jag inte det som ett klart misslyckande. Utan jag får istället lära mig av mina misstag. 

-Först behöver jag ordna en buffert så att oförutsedda utgifter inte ska behöva tas från portföljen.
-Det andra är att dollarkursen påverkar portföljen mycket vilket resulterar i stora svängningar, vilket jag behöver ha i åtanke vid mina prognoser/mål framöver.
-Det tredje är mål som att utvecklas som investerare känns inte riktigt som ett nog tydligt mål. Då vill jag sätta ett tydligare mål. T.ex. Som att läsa 5 böcker under helåret. Gå på 2 årsstämmor (mål 2018).

2 kommentarer:

  1. Måste ge dig cred för att du fortsätter skriva trots röda siffror. 90% av alla bloggar skriver bara om hur bra de är och hur lätt det är osv. Aldrig om nedsidan eller den psykiska pressen det kan medföra osv. Och du redovisar I kronor och inte enbart i %. Fortsätt blogga då du ger en mer ärlig bild än många andra.

    Punkt 1-4 är som det är men 5:an har du med detta inlägg klarat av enligt mig.

    Ang. din buffert så gör jag så här: X x2 x2. Det är min formel. X del buffert, dubbla det med fonder och dubbla det i aktier. 1 kr, 2 kr, 4 kr.

    Då växer allt i lagom takt. Funkar för mig. Lycka till! /Nillson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för de fina orden. Jag har strävat efter att få med allt i bloggen. Både de positiva och negativa sakerna. Sedan valde jag att vara anonym så att jag kan presentera i kronor för det känns så mycket bättre.

      Väldigt intressant upplägg du använder om buffert. Jag ska ha det i åtanke nu när jag ska planera in hur jag ska bygga upp min buffert.

      Tack så mycket! Lycka till med dina investeringar!

      Mvh
      Utdelningsspararn

      Radera