onsdag 26 juli 2017

Q2 rapport OHI Ikväll

Ikväll efter USA börsens stängning kommer OHI presentera deras Q2 rapport.

Lite information inför rapporten och vad jag kommer kolla på.



Igår röstade senaten JA om att ta fram en ersättare eller upphäva Obamacare.
Detta betyder nu att ett förslag ska läggas fram inför representanthuset. (Förra röstningen slutade med 43% - 57% och vinst för att Obamacare ska finnas kvar.
Det är bara att vänta och se hur förslaget ser ut. Förhoppningsvis kan en förbättring av Obamacare röstas fram någon gång vilket kommer vara viktigt för att långsiktigt vara positivt för landet. Efter vad jag har läst finns det brister i Obamacare.

På kort sikt kan OHI påverkas negativt om Obamacare upphävs. Men troligtvis kommer det inte att ske eftersom representanter från båda sidor vill se en användbar ersättare. Tills dess kommer Obamacare med Medicaid finnas kvar.



Hur OHI påverkas av Medicaid

OHI påverkas inte direkt men deras hyresgäster påverkas av Medicaid. OHI har rapporterat att 52% av intäkterna från hyresgästerna kommer från finansiering genom Medicaid.
Det är speciellt boenden inom SNF (Skilled Nursing Facilities) som får stöd av Medicaid.
ALF (Assisted Living Facilities) Får inte något större ekonomiskt stöd.



Jag gjorde en analys om OHI                     Länk till analysen

Där skrev jag om att SNF står för 85% av OHI's portfölj.
(För 6månader sedan stod det för 90%).

Det visar att ledning har tidigare valt att minska exponeringen mot SNF och öka andelen ALF i portföljen. En sak jag ser mycket positivt på.


Vad jag kommer hålla ett extra öga på i rapporten.
Verksamheten fortsätter nog som vanligt. Kanske levererar dom någon procent bättre än estimaten.
Jag kommer kolla extra noga på om exponeringen mot SNF fortsätter att minska vilket drar ner risken mot Medicaid. Jag vill gärna se att ALF står för över 17% av kvartalets intäkter.
Men jag vill även läsa vad ledningen eller VDn har att säga. Speciellt synen framåt. Hur projekten går och om det prioriteras mer ALF boenden som nya projekt. Vilket skulle fortsätta deras minskade exponering mot SNF. Jag vill gärna veta hur ALF-projektet på Manhattan går.


Jag länkar nedan en bra artikel om OHI. Otroligt mycket bra information om varför man inte borde investera i bolaget. Det gör att man inte stirrar sig blind på det positiva.

Omega's 7.7% Yield: A Terrible Way To Invest





Investerar du i OHI ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar