onsdag 4 januari 2017

Omega Healthcare Investors Inc - Största innehav

Även förkortat som OHI. Vilket jag kommer att använda i inlägget.

OHI listades på New York börsen 1992 och är ett REIT  (Real Estate Investment Trust) som köper, äger och hyr ut fastigheter till andra företag. Företaget fokuserar på hyresgäster inom SNF (Skilled Nursing Facilities) som står för 90% av portföljen och 10% inom ALF (Assisted Living Facilities).

SNF hjälper med vård av personer som inte klarar av vardagen själv. Det innefattar:

- Rebailiteringsvård av frakturer och ledproteser
-Allmän sårvård
-Akuta medicinska tillstånd
-Tillfällig vård efter sjukhusvistelse
-Respiratorisk vård
-Vård för personer med Parkinsons
-Vård av dödligt sjuka patienter
-Återhämtning för Stroke patienter
-Allmän rehabilitering på grund av svaghet eller fysisk nedsättning

Beskrivning av ALF:
ALF finns för invånare som inte klarar av ett självständigt liv. Men med stöd av personal och omgivning kan få grundläggande vård och kan få njuta av det dagliga livet i en hemlik miljö i form av lägenhet. Boenden får tre måltider om dagen, sociala aktiviteter som passar för individen. Städning och annan hjälp som behövs beroende på behovet.


Låt oss nu kolla på OHIs portfölj.

OHI har en otroligt bra riskspridning i sin portfölj. Dom äger 932 faciliteter utspridda i  42 stater och i UK.
Om vi kollar på deras hyresgäster ser vi även där en bra spridning.






Vi behöver också ta en titt på deras finansiella ställning.  OHI arbetar mycket med lån för att finansiera nya köp av fastigheter och på så vis växa och få större intäkter. Förutom hyror som växer årligen.
Nu när räntorna är på väg uppåt kan man bli orolig över lånen som OHI har tagit men även kommer att ta framöver. Bilden under visar att OHI inte har några större problem med att hantera betalning av lån.


OHIs snittränta på lånen är just nu 4,02% på det totala beloppet $4,45 miljarder. Dom har även möjlighet till $1,1 miljarder i ytterligare lån med en ränta på 1,82% om dom hittar några investeringsmöjligheter. Antingen betala av tidigare lån eller köpa nya fastigheter.
(Möjligheten till det nya lånet kommer från att bolagets skuldsättningsgrad är låg. Just nu har dom 48% men möjlighet till 60%. Vilket då resulterar i $1,1 miljarder).





Framtidsutsikterna för USA invånare
Denna bild visar att trenden är upp för personer över 65 i USA.

För bolaget som har 90% i SNF ser prognosen positiv ut också för marknaden.





OHI har en stabil hyresgästgrad av det totala beståndet. Den har legat över snittet för branschen sedan 2009.

Men det finns utrymme för förbättringar, helt klart.


Senaste rapporten
Ett tag sedan rapporten kom dock. Men flera nya fastighetsförvärv gjordes. Utdelningen höjdes för 17e kvartalet i rad. Bolaget gav prognosen för helårets AFFO $3,38-$3,39 vilket är en ökning på 10% jämfört med 2015.
Det ger oss på dagens kurs på 32,3 ett P/AFFO på 9,5. OHIs normala är ungefär 12 vilket motsvarar en kurs på $40,5.


Utdelningen
Senaste utdelningen låg på $0,61 vilket ger en årlig utdelning på $2,44. Med en kurs på 32,3 är då direktavkastningen 7,5%. Bolaget har höjt utdelningen i 17 kvartal nu, med ungefär $0,01 i ökning per kvartal. Prognosen för 2017 är $2,52 och det ger en direktavkastning på 7,8%.




Sammanfattning
Jag tycker OHI har gått ner oerhört mycket sedan deras topp på $45. Kanske är det de högre räntorna som hägrar skrämmer investerare. Eller kanske hur Trump kan påverka. Teknisk analys kanske påverkade.
Men med en säker direktavkastning och med fina möjligheter känner jag mig trygg att den har en stor plats i portföljen. Mitt Gav är ungefär $30.

Disclaimer
Jag köpte 12st OHI igår. Redo att köpa mer då jag anser den väldigt billig just nu.

En sista graf med en smått lägre kurs än den dagsaktuella.

2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig blogg! Upptäckte den nyss i samband med min googlesökning "Omega healthcare + blogg".
    Vi är inte helt olika varann. Jag är något år äldre bara =)
    Kika gärna på min blogg jag startade i januari i år.
    http://8eunderverketsresa.blogspot.se
    Anledningen till min sökning var en anad minskning av OHI i portföljer bland många utdelningsbloggare. Det snackas om Medicare/caid-reformer från Obama-administrationen som vissa tycks tro att Trump ska just reformera eller upplösa.
    Detta tycks avskräcka investerare? Något du är påläst inom?
    Disclaimer: Äger OHI.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Tack så mycket. Roligt att du hittade hit.
      Jag har även märkt att intresset för OHI är inte så stort bland bloggare och privatsparare.

      Angående Obamacare. I början av Maj röstade dom för att upplösa den men det lär ta tid att göra och kanske något liknande kommer fram med ett annat namn bara.
      Men nu efteråt har republikanerna även märkt att väljarna är arga över beslutet så det finns en oro att många väljare försvinner om dom fortsätter med det.

      Vi får se hur det blir.

      Men hur OHI påverkas vet jag inte. Senaste Conference-Call som dom hade efter Q1 rapporten pratade dom lite om Obamacare.
      Det blir ju inte OHI som påverkas direkt utan indirekt genom deras hyresgäster. Vissa har stabila intäkter så det borde inte påverka deras betalningar till OHI.
      Sedan är det så mycket spekulation hur det påverkas. Om den tas bort. Kommer något nytt eller inte?
      Jag själv väntar tills det är klart vad som sker.

      Sedan har det dykt upp några hyresgäster med lite finansiella problem också. Jag tror det är 2st av Top 10 hyresgästerna. Men eftersom byggnaderna är ju det första man betalar då man behöver dem för att fortsätta med sin verksamhet.
      Sedan uttryckte VDn att dom arbetar med bolagen för att stötta dem. Hur vet jag inte riktigt dock.

      Nu den 3e Juni så ligger kursen på strax över 31 USD. Det ger en direktavkastning på över 8%.
      Kursen har gått ner ungefär 10% senaste månaden.
      Jag tror personligen att oron är värderat in i dagens aktiepris. Kanske även fylla på framöver.

      Man får inte glömma att ledningen i OHI har jobbat länge där och jag har fått förtroende för dem och deras sätt att ta hand om bolaget. Så oavsett vad som händer tror jag att de kommer fortsätta växa och fortsätta höja utdelningarna.

      Radera