fredag 13 januari 2017

2016 Sammanställning Utdelning

I början av januari fick jag min sista utdelning för året 2016.

SPHD är mitt största innehav med ungefär 16,0% storlek i portföljen och dom delar ut i slutet av månaden men det tar några dagar innan ägare i Sverige får utdelningen.

Tack vare en utdelningshöjning på 152% jämfört med 2015 fick jag en utdelning på 387,31 kr efter källskatt.


Målet var 12 000 kr i utdelning för året 2016.
Jag trodde tidigare inte att jag skulle klara målet men jag blev otroligt överraskad av SPHDs höjning av utdelningen.

Jag skrapade ihop 12 176 kr i utdelning efter dragen källskatt.    (1,46% högre än målet).

Totala källskatten: 926,40 kr     (Vilket jag får tillbaka om två till tre år).



12 176 kr för ett år är lika med:                    1014 kr / månad
                                                                   33,5 kr / dag
                                                                   1,39 kr / timme




Min första utdelning för året 2017 har dessutom redan kommit in på kontot. Men en redovisning kommer när månadens alla utdelningar har kommit.

I helgen kommer jag skriva ett inlägg om ett innehav för den som är intresserad.

Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar