onsdag 22 mars 2017

Kan en kommunalare bli miljonär innan 30?

                  En rubrik värdig Dagens Industri






 Är det ett rimligt mål för mig med utbildning inom vård och omsorg att ha 1 000 000 kr i sparande innan jag fyller 30.


Under flera år inom omsorgen har jag hört att folk tycker lönerna i Sverige är dåliga i vården.
Jag började jobba som 19 år inom vården. Jag började med en lön på 18 100 kr brutto i månaden.
Vilket jag då tyckte jag riktigt bra. Genom att jag ständigt arbetar bra och försöker även förbättra verksamheten så har jag nu en lön på 25 500 kr brutto i månaden. Vilket jag tycker är bra.



Men det är inte inkomsterna som jag tycker är viktiga. Det är en persons utgifter.
Jag räknar mina utgifter på ungefär 6 000 kr i månaden på bloggen.
Enkelt sagt är boendet cirka 3 000 kr. Mobil, transport och mat cirka 1 500 kr. Annat 1 500 kr.
Men ibland kan kostnaderna bli mycket högre, speciellt under sommaren när det blir mer aktiviteter.



Vilka "uppoffringar" behöver jag göra för att klara ett sådant mål?

Jag ser ingen mening med onödiga utgifter så jag prioriterar hur jag spenderar mina pengar.
Så för min del ser jag mig inte göra några uppoffringar i min vardag. Snarare att ibland unnar jag mig mycket roligt då jag vet att jag behöver leva i nuet också.
Utlandsresor, Äta god mat, Dricka ett glas whisky på kvällen ibland :)



En sak som gör att kostnaderna inte drar iväg så mycket är lite tack vare min sambo.

Vi delar på hyra, bredband, tv och elen. 
Vi lagar mycket mat hemma vilket gör att vi tar oftast med matlådor till jobb/utbildning. 
Jag bjuder henne när vi äter ute eller snabbmat(ungefär en gång i veckan). Biobesök och vissa andra aktiviteter bjuder jag också på då jag har jobb och hon har studier vilket innebär att hon lever på lånade pengar.







Jag tycker att resan jag påbörjat kommer bli extremt spännande.

Jag hoppas också att du som följer bloggen kommer att tycka det är intressant också. Kommentera gärna och fråga om du funderar på något! :)


Nu ska jag fortsätta räkna ner till  #uppesittarkväll som sänds imorgon.

God kväll!




3 kommentarer:

  1. Man tenderar att höja sina utgifter i takt med att man tjänar mer, därmed är inte nettolönen viktig utan just som du säger nettopengen du kan avsätta till portföljen. Tycker det brukar bli lite skevt hela diskussionen om man kan bli ekonomisk oberoende i vissa yrken eller inte som du skriver, det handlar om prioriteringar.

    Brukar själv tänka när jag ser folk på stan med feta bilar och liknande att prioriteringarna förmodligen har blivit lite fel (från mitt perspektiv alltså). Dom som verkligen har pengar brukar inte vilja visa det, snarare tvärt om för att undvika obehagliga människor och liknande.

    SvaraRadera
  2. Verkligen!
    Vissa har en tendens att göra det. Hur förstår jag inte riktigt heller.
    Det kanske påverkas av uppväxt och utbildning. Eller allmänna syn på pengar.
    Jag är positiv till många som försöker lära ut om pengarnas värde och sparande. Speciellt till föräldrar som engagerar sina barn.

    Sen att folk kan prioritera olika är inget konstigt. Men att klaga på sin lön för att man inte kan prioritera rätt är en helt annan sak. (Min egna uppfattning).

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg! Funderade lite kring din fråga i min podd Snålvargsylet. Det korta svaret är ja :) http://snalvargen.se/posts/snalvargsylet-avsnitt-4

    SvaraRadera