fredag 3 mars 2017

Utdelningsinvestering?

Utdelningar och utdelningsinvestering. Ett ämne som kommit fram i finrummet tack vare många förespråkare och inspirerande personer som lyfter ämnet i poddar, bloggar, grupper och forum.

För den som läser om utdelningsinvestering kan se att utdelningar har funnits länge. Flera företag i USA har över 50 års historik av utdelningshöjning och utdelningar under en lång tid.

Varför har det kommit fram nu på senare år som ett bra alternativ i sparandet.


Kan det enkla svaret vara att människor har bättre tålamod nu för att bygga upp en förmögenhet?
Svårt att tänka sig!
Kanske har det med att människor kan lättare se sig själv bli 85 år nu för tiden och kan känna sig trygg i att låta pengarna växa genom ränta på ränta effekten i längre perioder?


Tillgängligheten för allmänheten har faktiskt på senare år gjort det mycket lättare för gemene man att spara i aktier utan att behöva betala stora kostnader i courtage och avgifter.
Nätmäklarna bör ha en stor eloge för de lägre kostnaderna, då vissa storbanker fortfarande har höga avgifter.

Man kan komma med flera förslag varför det är så aktuellt just nu med utdelningsinvestering. Det finns nog inte något enstaka svar till varför det är ett hett ämne.
Men glad är i varje fall jag för att insikten kom i en ung ålder så att jag har tiden på min sida i mitt sparande.



När jag kollar på bolagen och med lite mer fokus på utdelning. Vad kollar jag på för något gällande utdelningarna?


Det är alltid roligt att se en hög Direktavkastning när man köper ett bolag. Men en hög direktavkastning behöver inte betyda att bolaget är bra.



Dessa är några saker jag kollar på:



Utdelningshistoriken :

                                    - Hur länge har bolaget delat ut vinster?
                                     - Hur länge har dom höjt utdelningen?
                                     - Har det skett under en tuff period?
                                     - Hur stora har ökningarna varit?
                                     - Vad är direktavkastningen nu?
                                     - Vad är den genomsnittliga direktavkastningen för bolaget?


Vissa andra saker jag brukar kolla på för att få en uppfattning om framtida utdelningar :

                                                 - Hur stor andel av vinsterna delar bolaget ut?
                                                 - Kan bolaget fortsätta dela ut i den grad dom gör?
                                                 - Tror jag att bolaget har möjlighet att höja utdelningen framöver?



Beroende på bolag kan jag kika på börsen i allmänhet också för att se vilken direktavkastning den har. T.ex. Stora amerikanska bolag gillar jag att jämföra med börsen (S&P 500) (NYSE).


Jag vill även framöver försöka se hur den riskfria räntan ligger i jämförelse med bolagens direktavkastning och börsen i övrigt men jag tror egentligen att börsen kommer värderas utefter räntan snabbt och att det lär dröja innan räntan i Sverige blir något att jämföra med.



Hur ser du på den aktuella trenden med utdelningar och utdelningsinvestering?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar